Snö!


Ursäkta min dåliga uppdatering här på bloggen, det har varit mycket att stå i på sistone. Men jag lovar att skärpa till mig framöver. Här kommer iallafall en liten sammanfattning av allt det som har hänt den senaste veckan.

Förra helgen lämnade jag min hemstad Karlskrona igen och satte mig i bilen för att köra till Falun. Resan gick oväntat bra. Iallafall till Örebro, för sen började det snöa så de sista milen gick i snigelfart. I Falun mötte jag upp min kära vän Ellen som lät min bo hos henne över helgen. Tack för det!  Vi hann bl.a. med att besöka en grekisk restaurang, som var fullproppad med gäster som pratade konstiga språk.

På måndagen åkte jag vidare mot Sälen där jag ska spendera mina närmaste månader. Tyvärr kom jag inte längre än till Statoil i Falun förrän bilen började krångla. Den ville inte starta efter att jag hade tankat den så jag fick lite halvt panik, jag kan ju ingenting om bilar. Som tur var kunde jag låna en batteriladdare på macken och ladda upp batteriet som var dåligt. Vid lunchtid mötte jag upp mina nya jobbarkompisar i Mora för att handla lite mat inför vintersäsongen.

Hittils har jag bara bra saker att säga om mina nya kamrater, de är sköna allihopa på sitt sätt. Alla kommer från olika delar av Sverige så det är en härlig blandning dialekter. Vi är fyra killar och fyra tjejer som ska bo ihop, det är alltså upplagt för en riktigt rolig vinter och kanske en del skandaler också. Jag får presentera dom närmare i ett annat inlägg, för det finns mycket att berätta om dessa fina människor. Dock har vi ett problem, tre av våra fem bilar har gått sönder. Ett par av dom har frusit fast och på min egen börjar motorn nästan koka så fort jag kör den. Så nu är det lite kris på den fronten!

Jag har även lyckats hitta mig ett bra rum, hade att välja på ett litet mysigt rum i källaren eller ett större rum med snetak och två sängar på andra våningen. Valet blev källarrummet för där finns ett fungerande element, bättre förvaringsmöjligheter och så är det nära till duschen. Huset som vi bor i ligger bara 5 minuters promenad från backen. Det är ingen lyxvilla precis, men det finns allt det man behöver. Förutom en bastu och en bubbelpool då. Våra grannar i huset mittemot är ett after-ski-band, så det kan nog bli livat här i vinter.

Veckan har bestått av utbildning och jobb i butiken. Först var vi på Högfjällshotellet där vi fick träffa alla de stora skidtillverkarna och prata lite med dom om deras nyheter för i år, det gäller ju att hänga med i den här branschen. Dagen efter visade vår chef Kjell oss hur det fungerade i butiken och efteråt bjöd han alla på tre-rätters middag på Majkens Sylta, som inte alls är så syltigt som det låter utan tvärtom en väldigt fin restaurang. Nu har jag jobbat i två dagar och börjar få pejling på grejerna, idag har jag t.ex. lärt mig hur man vaxar och vallar skidor. Det har inte vart jättemycket folk i backarna hitills men snart kommer julen och då blir garanterat fart på grejerna. Jag har även hunnit med att teståka lite av skidorna i butiken. Eftersom det var ca tre år sedan jag stod på ett par skidor sist så vart de lite darrigt dom första åken men när säsongen är slut så ska jag vara grym på att åka, det har har jag bestämt mig för!




Så här bor jag :)

Kommentarer
Postat av: Martin

Ja, det verkar ju som ett lovande jobb. Och jag avskyur att säga vaaad vaaar det jaaag saaa, om bilen då ;) haha. Nej men köp ett nytt batteri om det urladdas så fort, kostar inte så mycket runt 500kr kanske, och att bilen kokar när du kör kan bero på att du måste fylla på kylarvätskan :) eller att den kan ha fryst till is eftersom det är vatten. Så lite glykol skadar ju inte :]

2008-12-17 @ 07:41:45
URL: http://piixe.blogg.se/
Postat av: SARA

Det var ju ett mysigt litet rum :) låter som allt är bra iaf :)

2008-12-17 @ 13:14:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0